Bu yazımda sizlere internetten alınan ürünlerde iade hakkını ve bu hususta merak edilen konuları ele alacağım.
İnternetten alınan ürünler iade edilebilir mi? İnternet üzerinden yapılan her alışveriş satıcı ile alıcı arasında sözleşme kurulmasını sağlar. Almış olduğunuz ürünleri herhangi bir sebeple iade etmek isterseniz ne yapmanız gerekir.
İnternet üzerinden alışveriş herkesin işini kolay hale getiriyor. İnternet aracılığı ile ürünleri ve fiyatları karşılaştırarak en iyilerini satın alabilirsiniz. Satın aldığınız ürünün kargo ile kapınıza kadar gelmesi tüketicileri kendisine çekebiliyor. Önümüzdeki günlerde internet üzerinden alışverişin daha da gelişeceği bekleniyor.
Dijital dünyada ortaya çıkan teknolojik gelişmeler sebebiyle birçok şey internet üzerinden satın alınıyor. Ürün ve hizmetlerde mağazaların, bankaların internet üzerinden işlem yapan tüketicilere daha cazip avantajlar sunabiliyor. Ancak yaşadığınız iade sorunları için uzman bir avukata ihtiyacınız olabilir. Gaziantep uzman avukatı olarak Gaziantep şehri başta olmak üzere Türkiye genelinde avukatlık ve hukuki danışmanlık hizmetlerini verebilirim. İade konusunda hukuki sorunlarınız için benimle iletişime geçebilirsiniz.
İnternet Üzerinden Alınan Ürünler Riskli Mi?
Akıllı telefonlar sayesinde internet üzerinden ürün satın almak son derece kolaydır. İnternet üzerinden bir tuşla yada sesimizle ürünleri alabiliyoruz. Yaygın şekilde kullanılmaya başlanan bu hizmetlerin bazı riskleri de bulunuyor. Bunlardan bir tanesi de bilgi güvenliğidir. Bilgi güvenliği başlı başına ayrı bir konudur. Alışverişlerde tüketicilerin cayma /iade haklarını iyi bilmeleri gerekiyor.
Tüketici Nedir?
Tüketici ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişileri ifade etmektedir. Tüketici olarak internet üzerinden alışveriş yaparken öncelikle güvenli siteleri kullanmanız gerekir. Günümüzde uygun fiyatlara tüketicilere sunulan birçok ürünün sorun çıkardığı gösteriyor.
İnternet üzerinden aldığınız herhangi bir şeyin gerçek fiyatının onda biri fiyata satılması olağan bir durum değildir. Ürün yada hizmetin gerçek fiyatının çok çok altında bir alışveriş yaparken hayatın olağan akışına aykırı olmaması gerekir. İnternet üzerinden bir ürün aldıktan sonra ürün elimize geldiğinde bunu hangi şartlarda iade edebileceğimizi de bilmemiz gerekir. Bu yüzden “cayma hakkı” konusunu ele alıyorum.
Cayma Hakkı Nedir?
Cayma hakkı tüketicinin yapılan bir sözleşmeden herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden vazgeçilmesidir. 6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda tüketicilere mağazadan gördüğü ürünlere cayma hakkı tanınmamaktadır. Kanuna göre mağazaların satmış oldukları ürünleri sebepsiz yere iade almaları bulunmamaktadır. Fakat satın alınan mal için mağaza ile iade konusunda özel bir anlaşmanız bulunuyorsa ürünü satın aldığınız mağazanın iade veya pişmanlık hakkı tanındığını bilmeniz gerekir.
Bazı mağazalar 15 gün içerisinde satın alınmış ürünü koşulsuz olarak aynen iade alabiliyor. Bazıları aynı gün koşulsuz olarak ürün iadesi yapabiliyor. Ancak bu iadelerin şartlarını ve sürelerini tamamen mağazalar kendi şirket politikalarına göre belirlemektedir.
İnternet üzerinden gerçekleştirilen alışverişlerde tüketicinin ürünü görüp inceleme dokunma şansı bulunmamaktadır. İnternetten yapılan satışlar “mesafeli sözleşmelerdir.” Bu tür durumlarda satıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmadan, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik bir sistem bulunur.
Tüketici Kanunda online olarak satın alınan ürünler mesafeli sözleşme kapsamına alınması nedeniyle bu ürünleri sebepsiz yere hiçbir cezai şart ödemeden iade edebiliyor. Bu sayede internet üzerinden alınan ürünlerde cayma hakkı kanunen zorunlu oluyor.
Cayma Hakkı Kullanımı
Cayma hakkının kullanılması için, cayma bildirimin 14 gün içinde satıcı ya da sağlayıcıya yöneltilmesi gerekir. Satıcı ya da sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmesi gerekir. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmemesi durumunda, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı olmamaktadır. Tüketici, cayma hakkı süresi içinde malın üzerinde ortaya çıkan değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanılacağını mağazaya yasal süresi içinde iletişim araçları kullanılarak bildirilmesi gerekir. Tüketici 14 gün içinde satın almış olduğu ürünü açıkça belirterek bu ürünü iade etmek istediğini beyan etmelidir.
Cayma Hakkı Hangi Durumlarda Kullanılamaz?
Cayma Hakkının kullanılamayacağı haller şu şekildedir;
- Finansal piyasalardaki dalgalanmalar nedeniyle fiyatı değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan sözleşmelerde,
- Tüketicinin istekleri ya da kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmelerde,
- Çabuk bozulabilen ya da son kullanma tarihi geçen malların teslimine ilişkin sözleşmelerde,
- Tesliminden sonra doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmelerde,
- Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan ürünlerde,
- Abonelik sözleşmesi kapsamında gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin yapılan sözleşmelerde,
- Elektronik ortamda anında sunulan hizmetlerde,
- Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmelerde kullanılamaz.
İade istisnalarını satıcıların Mesafeli Satış sözleşmelerinde ve Ön Bilgilendirme Forumlarında bildirmeleri gerekir. İade alanında müvekkillerim ve danışanlarım için dürüst, etkin ve sonuç odaklı bir şekilde süreci yönetebilirim. Gaziantep avukatı olarak hukuk alanında, güncel gelişmeleri takip ederek müvekkillerime ihtiyaçlarına uygun, gerçekçi hukuki çözümleri üretebilirim.